Header Ads

Dipaksa Buka Tudung Akhirnya Wanita Menfailkan Saman

http://panasbaran.blogspot.com/2018/03/dipaksa-buka-tudung-akhirnya-wanita.html

NEW YORK : Prejudis terhadap wanita bertudung di bandar New York merupakan antara cabaran utama bagi wanita Islam di negara itu.

Baru-baru ini, BBC melaporkan, tiga wanita Muslim dipaksa menanggalkan tudung ketika berada dalam tahanan polis untuk diambil gambar ‘mugshot’.

Dua daripada mereka ditahan pada 2015 manakala seorang lagi pada 2012.

Susulan kejadian berkenaan, peguam bela ketiga-tiga wanita itu, Tahanie Aboushi telah memfailkan kes saman terhadap bandar raya dan polis New York.

Bandaraya New York kemudiannya diarahkan oleh Mahkamah Persekutuan Brooklyn untuk membayar AS$60,000 (RM235,809) kepada ketiga-tiga wanita Muslim tersebut.

Kes ini tercetus sejak 2012 apabila seorang gadis dalam tahanan enggan membuka tudungnya ketika diminta oleh pegawai polis bertugas, sebelum dipujuk mengambil gambar di ruang lebih privasi oleh polis wanita.

Namun, pihak polis memberi alasan sesi ambil gambar tersebut tidak dapat dijalankan di ruang tertutup kerana kamera tidak boleh dialihkan.

Kemudian, gadis tersebut terpaksa membuka tudungnya selama 20 minit di hadapan pegawai polis dan banduan di balai tersebut.

Gadis tersebut berasa dirinya ‘didedahkan, dianiayai dan trauma’ berikutan kejadian itu.

Tiada ulasan

PERHATIAN ANDA UNTUK KEBAIKAN BERSAMA

Dikuasakan oleh Blogger.